Speedwaykväll

Från skuld till guld

Många kom för att höra Micke Teurnberg berätta om Rospiggarnas speedwayhistoria. Micke som var en ambitiös och duktig speedwayförare med bland annat 3 individuella SM-guld tog över som lagledare år 2010.

Micke försökte få fart på speedwaysporten men lyckades inte riktigt. Och till slut var frågan om man skulle gå i konkurs eller bita ihop och gå vidare. Och så blev det.

– Vi började om och gick ner i division, Allsvenskan, satsade på unga och lovande förare som till exempel Andreas Jonsson. Men vi hade även en dålig ekonomi, berättade Micke och fortsatte:

– Första året i Allsvenskan förlorade vi 12 matcher och vann bara en gång, men trots det hade vi ett publiksnitt på 1600 personer i Hallstavik.

Eftersom Rospiggarna hade en så stor grupp trogna besökare jobbade Micke vidare och hans dröm var att de skulle bli ett Elitserielag igen.

Men för att lyckas med det krävdes flera svåra beslut som bland annat handlade om att säga till några förare att det inte skulle bli mer åkning för klubben.

– Det var jättetufft, men jag satte Rospiggarnas bästa i första hand.

Inför 2016 såg det väldigt bra ut även om laget inte var favorittippat. Och inför avslutningen var det nervöst. Efter finalmatchen i Målilla låg Rospiggarna under med 6 poäng och redan dagen efter skulle finalen avgöras i Hallstavik. Och efter några heat var Rospiggarna i fatt och gick om till seger.

– Vi hade kapacitet, allt skulle stämma, inget fick hända. Vi jobbade hårt. Vi skulle vinna på hemmaplan inför över 8 000 åskådare.

–  Och när det var klart med SM-guldet 2016 storgrät jag, det var helt galet. Det gick inte att hålla tillbaka. 

Framtiden ser enligt Micke Teurnberg ljus ut klubben har satsat stort och intensivt på att göra banan mer attraktiv och levande.

– Vi har satsat på Iceracing, luciaspeedway, bilspeedway, skidsprint och Dirttrack och nu senast en GP-tävling i år den 7 juli. Alla sittplatsbiljetter är för övrigt redan sålda så det kommer att bli en stor folkfest i Hallstavik.

Många höjde på ögonbrynen när Rospiggarna fick erbjudande om att ordna en GP-tävling och undrade hur det gick till att få det eftertraktade arrangemanget.

– Vill man, så gäller det att lösa eventuella problem och inte be att få komma tillbaka senare. Och för att locka publik gäller det att synas, berättade Micke.

Klubbens omsättningen har ökat från 2,7 till 13 miljoner kronor, antalet reklamskyltar på inneplan ökat från några till väldigt många.

– Vi har byggt en VIP-läktare med plats för 450 matgäster. Och de flesta besökarna kommer faktiskt från Uppsala. Intresset är jättestort där både från besökare och sponsorer.

Närmare 30 procent av besökarna kommer just från Uppsala medan det från lilla Hallstavik är det barra 12-13 procent. De övriga är från Stockholm och Norduppland.

Till sist fick Micke svara på en hel del frågor från publiken och av svaren fick man bland annat veta;

 att förarna inte har någon lön utan ersättningen är prestationsbaserad, 

att i Polen är speedwayintresset väldigt stort med ett publiksnitt på 15 000 åskådare och många bra förare,

att en speedwaycykel kostar omkring 120 000 kronor,

att åkarna har flera cyklar men åker vanligtvis på en speciell cykel,

att speedwayåkningen är väldigt tuff och ibland brutal, mycket görs för att öka säkerheten både på banorna och den personliga utrustningen och

att det finns tjejer som kör speedway, men de är få än så länge.  

 

Text och foro: Alf Karlström

Bildtext: Rospiggarnas lagledare Micke Teurnberg